blog ini adalah picisan kesinambungan dari BPN yang sentiasa menyokong dan mempertahankan bangsa dan negara dari ancaman-ancaman musuh.

Wednesday, November 12, 2008

fikir-fikir kan lah..

Bagaimana IRI bantu Anwar Ibrahim jadi PM, 16 September?

Keterangan foto - Panelists, current and former members of NED’s Board of Directors, as well as representatives of NED’s core institutes and the Library of Congress pose for an official picture marking the donation of its founding papers by NED to the Library. L to R: Panelist Anwar Ibrahim, former NED Vice Chairman Tom Donahue, NED board member Judy Shelton, former NED Chairman and US Senator Bill Brock, IRI President Lorne Craner, panelist Zainab Bangura, NED Treasurer Robert Miller, NED Secretary and panelist Jean Bethke Elshtain, Solidarity Center Executive Director Ellie Larson, John Earl Haynes of the Library of Congress Manuscript Division, NED President Carl Gershman, NED board member Howard Wolpe, Former Senate Majority Leader and NDI board member Tom Daschle, US Representative and NED board member Gregory Meeks, NDI President Ken Wollack, CIPE Executive Director John Sullivan, US Representative and former NED board member Donald Payne.


Sumber foto klik di sini

Foto di atas adalah keluarga besar NED yang termasuk di dalamnya adalah tiga cabang lain iaitu IRI, NDI dan CIPE. Anwar termasuk salah seorang daripadanya yang dilantik menjadi perunding/ panel. Hanya Anwar dan Zainab Bangura (?), beragama Islam, sedangkan majoriti yang lain adalah Nasrani dan Yahudi yang menjadi pemain utama belakang tabir kerajaan Amerika berkaitan dengan dasar luar negara.

Sila klik pada foto untuk besarkan imej. Kertas Penamaan calon yang ditulis oleh Anwar semasa penamaan calon di Permatang Pauh baru-baru ini. Di dalam kolum pekerjaan, beliau menulis, pekerjaannya sebagai "PERUNDING". Apakah maksud "Perunding"? Adakah bermaksud "Perunding" / Panelist NED, instrumen Amerika Syarikat ? Atau "Perunding", CFR (Council on Foreign Relations), juga instrumen penting dasar luar negara Amerika Syarikat? . Tetapi dalam writ saman Anwar kepada Chandra Muzaffar, beliau menulis jawatannya sebagai 'Visiting Diplomat’ di Council of Foreign Relations, New York. Klik di sini untuk melihat jawatan Anwar dalam writ saman mahkamah itu.


Artikel ini menganalisis peranan NED dan IRI dalam membantu Anwar menghadapi pilihanraya umum dan merealisasikan cita-citanya menjadi PM, 16 September ini.

Apa itu IRI ?

IRI atau International Republican Institute adalah 'nonprofit organization', kerajaan Amerika.

Menurut Presiden Bush semasa berucap di IRI (2005) IRI merupakan instrumen paling berkesan menyebarkan agenda 'demokrasi' di dunia.

IRI berfungsi melatih kader-kader baru (pro-Amerika) melalui proses pilihanraya.

Kata Bush, "I appreciate the work IRI is doing to advance the cause of liberty. For more than two decades, IRI has been at the forefront of democratic change in more than a hundred countries. You've trained the next generation of leaders, you've strengthened political parties, you've monitored elections, and you're helping to build civil societies."

"If the Middle East remains a place where freedom does not flourish, it will remain a place of stagnation and resentment and violence ready for export. The United States has adopted a new policy, a forward strategy of freedom in the Middle East; a strategy that recognizes the best way to defeat the ideology that uses terror as a weapon is to spread freedom and democracy."

Berdasarkan ucapan Bush ini, tiga kaedah digunakan oleh Amerika untuk menyebarkan "demokrasi" ke negara-negara luar iaitu pertama menggunakan kaedah 'penyusupan masuk',kedua menaja parti dan individu tertentu dalam pilihanraya dan ketiga 'peperangan'.

Salah satu boleh digunakan, mengikut kaedah yang lebih berkesan.

Mungkin sesetengah negara,(misalnya Indonesia dan Malaysia) memadai dengan cara 'penyusupan' dan bantuan dana dalam pilihanraya, tanpa melibatkan ketenteraan.

Manakala di Timur Tengah pula, seperti di Iraq dan Afghanistan, kaedah penyusupan dan ketenteraan didahulukan, kemudian diikuti dengan peranan IRI dalam menguruskan pilihanraya.

Dalam erti kata lain, selepas perang IRI akan berfungsi menaja calon dan parti untuk mengangkat 'Presiden boneka', yang pro Amerika Syarikat.

IRI 'nonprofit organization' kembar NED agenda terselindung Amerika

Term 'nonprofit organization' bermaksud organisasi yang tidak mementingkan keuntungan. Maksud 'badan yang tidak mementingkan keuntungan' adalah badan itu mendapat saluran dana daripada kerajaan Amerika yang digunakan untuk tujuan tertentu.

Taraf IRI tidak sama dengan NGO, kerana badan itu merupakan satu agensi yang diluluskan oleh kerajaan Amerika. NGO boleh dibuat oleh sesiapa secara sukarela tetapi agensi IRI merupakan badan yang disahkan oleh kerajaan Amerika. Semua urusan perlantikan Ahli Jawatankuasa, mestilah dipilih oleh kerajaan Amerika.

Sejarah awal penubuhan IRI sebagai merealisasikan ucapan Presiden Amerika Ronald Reagan pada tahun 1983.

Menurut Ronald Reagan, kaedah lama Amerika 'menawan' dunia sebelum ini menggunakan Central Intelligence Agency (CIA) dan United States Agency for International Development (USAID) dianggap sudah ketinggalan zaman kerana kedua-dua agensi itu sudah dicop berwajah 'hitam'.

Jadi menurut Reagan, Amerika perlu memikirkan satu kaedah baru yang berwajah 'putih' bertemakan 'demokrasi' yang akhirnya diterjemahkan dengan penubuhan dua badan penyumbang dana demokrasi iaitu NED dan IRI pada tahun 1983.

Maka NED adalah badan induk 'demokrasi', manakala IRI pula cabang NED yang berfungsi khusus dalam pilihanraya. Menurut Right Web NED, selain IRI terdapat tiga lagi badan yang bergerak yang turut membantu NED menyemai 'demokrasi' iaitu NDI (the National Democratic Institute for International Affairs), ACILS (the American Center for International Labor Solidarity) dan CIPE (the Center for International Private Enterprise)

NED President Carl Gerhsman (kiri), Lorne Craner,(dua dari kanan)


Peranan IRI dan NED dalam misi menakluk dunia telah dijelaskan dalam beberapa artikel sebelum ini; Bagaimana CIA & USAID menyeludup masuk dalam NED,(klik artikel ini). Bagaimana NED & IRI membantu individu dan parti yang bertemakan "reformasi" dalam pilihanraya (klik artikel ini) dan bagaimanakah NED membantu Anwar Ibrahim secara khusus untuk merealisasikan cita-cita menjadi PM, 16 September 2008 (klik artikel ini)

Bagaimana IRI membantu Anwar di luar negara ?

Sudah disimpulkan sebelum ini bahawa IRI adalah salah satu cabang NED. Bermakna setiap program yang dianjurkan oleh NED yang melibatkan Anwar, maka secara automatik, IRI juga akan turut serta.

Misalnya pada 22-23 April 2005, Lorne Craner,Presiden IRI, dalam program '6th Annual Conference', Center for the Study of Islam & Democracy (CSID), di Marriot Wardman Park Hotel, Washington, anjuran NED, berucap memuji-muji Anwar yang dianggap sebagai "hero baru dunia kini".

Lorne Craner, Presiden IRI


Kata Lorne Craner, "Tonight, I am on the same platform as Anwar Ibrahim. The best part of being in my line of work is the people you get to meet, the heroes of our time. Anwar Ibrahim is a hero of our time". Baca teks ucapan Lorne Craner di sini.

Pujian daripada Presiden IRI yang mewakili kerajaan Amerika kepada Anwar sudah tentu mempunyai makna besar. Tokoh-tokoh Amerika akan memuji individu yang disukainya seperti Hamid Karzai (Afghanistan) dan akan mengecam individu yang tidak disukainya seperti Saddam Hussein (Iraq).



Hamid Karzai, terus melawat Presiden Bush di Washington DC, sebaik sahaja dipilih menjadi Presiden Afghanistan yang baru.


Apabila Amerika mengecam Saddam, pelbagai usaha dilakukan untuk menjatuhkannya termasuk langkah terakhir menggunakan ketenteraan. Selepas kejatuhan Saddam, Amerika akan menggunakan agensi demokrasinya (NDI & IRI) untuk mengangkat Presiden boneka di Iraq. Menariknya Hamid Karzai merupakan Presiden Boneka Amerika di Afghanistan, selepas tentera Amerika berjaya memusnahkan rangkaian Osama Laden, Taliban di Afghanistan.

Saddam Hussein, Pemimpin Iraq, yang tidak disukai Amerika telah dihukum gantung. Paul Wolfowitz (kawan baik Anwar), yang ketika itu menjawat Timbalan Setiausaha Pertahanan Amerika banyak menghabiskan wang kerajaan Amerika semata-mata untuk membunuh Saddam Hussein.


Lebih menarik lagi pemikiran Anwar dan Amerika sehaluan, kerana Anwar juga mengecam Saddam Hussein dan memuji Hamid Karzai!

Anwar menerima gelaran tokoh “Muslim Democrat of the Year Award 2005" anjuran CSID dan ditaja NED.Tetamu yang hadir menyaksikan penyampaian anugerah kepada Anwar itu adalah, Andrew Natsios (Pegawai Tadbir USAID), Carl Greshman (Presiden NED) dan Lorne Craner (Presiden IRI).


Pada 7 April 2006, Anwar dalam wawancara dengan Julia Kirby, Research Assistant, Pew Forum on Religion & Public Life, di Washington memuji langkah IRI, NED, USAID, NDI sebagai usaha menyemai demokrasi di Asia Tenggara, walaupun menghadapi kesulitan.

Kata Anwar, "I know of organizations being harassed, and people are worried that they are identified as a threat simply because of their religious beliefs or cultural background. The government can work to moderate and build trust with the people. I have cited organizations, such as USAID, the National Endowment for Democracy, the International Republican Institute, the National Democratic Institute, the Peace Corps and various other think tanks that take the more liberal, open view without compromising the fundamentals. You see, there is always this difficulty that one small incident will dismantle the entire fabric of our agreement, and this is really difficult for us to accept"

Kenyataan Anwar ini mengesahkan peranan agensi-agensi Amerika itu memainkan peranannya di negara-negara Asia Tenggara.

Klik di sini untuk ikuti wawancara penuh.

Bermakna peranan IRI dan NED adalah sebagai badan penaja dan pelobi Anwar di peringkat antarabangsa. Bahkan Anwar sendiri merupakan ahli panel perunding dan penceramah tetap NED (seperti yang ditunjukkan dalam foto di atas)

Klik pada foto untuk besarkan imej. Pemimpin-pemimpin PKR menghadiri kursus menghadapi pilihanraya umum yang dianjurkan oleh NDI, sebuah agensi Kerajaan Amerika yang pakar dalam menghadapi pilihanraya umum di seluruh dunia. Progam ini diadakan pada 20 November 2006, di salah sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur. Antara pemimpin PKR yang hadir adalah Dr Xavier Jayakumar, Mustafa Kamil Ayub, Kamarul Baharin Abbas, Sivarasa Rasiah, Khalid Ibrahim, Johari Abdul, Amiruddin Shaari, Haniza Talha dan lain-laian. Foto ini disiarkan dalam organ PKR, Suara Keadilan terbitan 28 November - 12 Disember 2006


Sebab itu apabila, Anwar sekali lagi dilaporkan mempunyai kes liwat (2008), IRI dan NDI antara badan yang telah menghantar memorandum sokong Anwar.

Bagaimana IRI bantu Anwar di Malaysia ?

Dua NGO yang dibantu oleh IRI di Malaysia adalah Merdeka Center (badan penyelidikan) dan MAFREL (badan pemantau pilihanraya). Kedua-dua NGO ini mempunyai kaitan rapat dengan Anwar.

MAFREL

MAFREL atau 'Malaysians for Free and Fair Elections' diketuai oleh aktivis reformasi iaitu Abd Malek Hussin.

Selain itu AJK MAFREL terdiri daripada NGO yang menentang kerajaan seperti Syed Ibrahim Syed Noh (JIM) yang memegang jawatan Timbalan MAFREL.

Abd Malek sendiri mengakui MAFREL menerima dana daripada IRI sehingga mampu membayar bangunan pejabat dan tenaga pekerja serta pemantau pilihanraya. IRI sendiri mengakui melatih MAFREL dalam kursus-kursus pemantauan pilihanraya.

Sebelum ini, pernah ditulis sepintas lalu, kaitan MAFREL (Malaysia), ANFREL (Asia) dan IRI (Amerika). Baca artikel itu di sini.

Persoalannya benarkah MAFREL badan pemantau pilihanraya yang bebas, sedangkan aktivis-aktivis pendokongnya terdiri daripada penyokong Anwar ? Malah sebelum ini, setiausaha MAFREL adalah Khairul Anuar Ahmad Zainuddin (Jonah), sekarang ini menjadi Naib Ketua Angkatan Muda PKR.

Bukankah IRI merupakan penaja Anwar di luar negara dan penaja MAFREL di Malaysia ?. Bukankah ini bermaksud 'tangan' Anwar berada di belakang MAFREL ?

Anwar Ibrahim dan Abd Malek Hussin, Pengerusi MAFREL. Ada dakwaan mengatakan segala dokumen sulit pilihanraya Malaysia yang dijalankan oleh MAFREL (tajaan IRI) akan diserahkan kepada Anwar untuk tindakan selanjutnya. Dakwaan ini dibuat berikutan penajaan MAFREL dan Anwar berasaskan sumber yang sama.






Be the first to rate this [?]



Tidakkah kemungkinan MAFREL bukan badan pemantau bebas, tetapi lebih bias kepada Anwar kerana berasaskan sumber dana yang sama iaitu Amerika ? Mungkinkah juga IRI digunakan sebagai saluran dana membantu Anwar di Malaysia melalui MAFREL ?

Semua persoalan ini mungkin boleh terjadi kerana Malek, sebagai Pengerusi MAFREL baru-baru ini dikhabarkan telah dilantik Setiausaha Politik kepada Wan Azizah Wan Ismail, Presiden PKR.

Merdeka Center

IRI juga turut menaja badan penyelidikan bebas yang dinamakan Merdeka Center, yang ditubuhkan pada 2001, berpejabat di Bandar Baru Bangi.

Selain mendapat tajaan IRI, badan itu juga turut ditaja oleh dua badan penaja lain iaitu The Asia Foundation dan Fredrich Naumann Foundation (FNF). The Asia Foundation yang selalu bermain di sebalik tabir, turut menyalurkan dana kepada Merdeka Center untuk membuat kajian menentukan kecenderungan pengundi muda Malaysia.



Pengarah Eksekutif Merdeka Center ialah Ibrahim Suffian.

Berdasarkan penajaan badan penyelidikan ini jelaslah, kesemua penaja itu merupakan penaja Anwar, sebab itu sering disebut Merdeka Center adalah badan penyelidikan di bawah seliaan Azmin Ali, Naib Presiden PKR.



Kesimpulan

Sumbangan IRI sangat besar membantu Anwar dalam pilihanraya Malaysia. Sumbangan tersebut dari segi pemberian dana, pemantauan pilihanraya dan kajian sikap. Kesungguhan IRI ini membayangkan kerajaan Amerika telah mensasarkan Anwar bakal diangkat menjadi PM Malaysia sepertimana yang pernah diramalkan oleh akhbar Israel, The Jerusalem Post.

Apakah cita-cita Amerika menaja Anwar melalui NED dan IRI ini untuk menjadi PM akan tercapai 16 September ini ?. Kalau berjaya, bermakna benarlah slogan Anwar, "MERDEKA", sebagai menyahut seruan menjadi PM 16 September ini.

Tidak seperti di Afghanistan, Amerika terpaksa menghantar tentera untuk mengangkat Hamid Karzai sebagai Presiden, tetapi di Malaysia, sejarah "kemerdekaan" tidak melibatkan kuasa peperangan, tetapi sebaliknya melalui proses rundingan.

Tetapi di Malaysia, Amerika tidak memerlukan kuasa tentera, sebaliknya perlu menyuntik dana yang cukup untuk proses 'rundingan' dengan ahli parlimen BN yang bakal melompat parti.


AIDC
29 Ogos 2008

http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/






Be the first to rate this [?]
You might like:

* Dubai's Palm Island (@JERUNEI)
* Marc Nathanson: Foreign Guests Flood Democratic Convention (@Politics on HuffingtonPost.com)

2 more recommended posts »
Posted by Panglima Perang Cyber at 5:13 PM 0 comments Links to this post
Monday, August 25, 2008

1 comment:

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

itulah pandainya politik taichi dan mdb pakatan robabi@rababi....mdb = makan dalam baik